Processed with Rookie Cam
Publisert i %1$s Tema

Stress ned!

Fysisk aktivitet har en rekke gunstige helse-effekter, inklusivt blodtrykksreduksjon. Men legeråd om en sunnere livsstil må følges opp i senere konsultasjoner, i følge tidligere toppidrettslege.

 date_range Publisert 1.7.2016, oppdatert 17.11.2016

Tekst: Aslaug Olette Klausen

Guldbrandsen Foto: Privat
Monica Guldbrandsen Foto: Privat

Monica Gulbrandsen, eller «PT Monica», er sykepleier, men er nå personlig trener og eier treningsprogrammet Tren for livet.

– Jeg jobber forebyggende med stort sett friske mennesker som har en hektisk og mer eller mindre stressende livsstil, med for eksempel mye arbeid, forteller hun.

Målet på hennes treninger er stress­reduksjon. I tillegg kommer det forebyggende i å oppleve mestringsfølelse og trene til en sterkere og sunnere kropp.

– Jeg forteller ikke hvor bra trening er for å senke blodtrykket. Jeg snakker bare generelt – og entusiastisk – om hvor bra det er for helsen, å holde formen for å kunne yte maksimalt i hverdagslivet, og for å ha det bra. Jeg bruker enkle motivasjonssetninger, og gjør det lite kompli­sert.

– Det jeg ellers snakker om er hvor viktig det er å være ute i naturen. Særlig i forhold til stress. På en halvtime er mye gjort. Det er min fanesak: Å få folk ut i marka. Og opp av sofaen. Det er ikke nødvendig å be­gynne å trene på egen hånd først, sånn som mange gjør. Da stopper det ofte opp. I gruppetreningene vil vi ha med alle typer mennesker.

– Har du vært i kontakt med noen leger i forbindelse med det dine treningsgrupper, for eksempel om grønn resept?

– Nei. Jeg har tenkt på det, men jeg har hørt av veldig mange at det er en lang prosess og vanskelig å få til. Så jeg har foreløpig ikke tatt kontakt.

Foto: Monica Guldbrandsen
Foto: Monica Guldbrandsen

– Leger må følge opp treningsråd!

Og når alt kommer til alt er flaks den viktigste enkeltfaktoren for et langt liv.

– Alle eldre kan, og bør, være i fysisk aktivitet. Det butter imidlertid for mange eldre når man sier å «trene». Men å trene betyr egentlig at man øver til noe man har lyst til å oppnå, sier tidligere toppidrettslege Thor-Øistein Endsjø (80). Nå er han pensjonist, coach for senior treningsgrupper og medforfatter for boka «Trening for oss over 60», som utkommer i januar.

Endsjø mener at den viktigste effekten av trening for eldre er å kunne opprettholde et aktivt liv. En aktiv livsstil øker også sannsynligheten for at et noe lengre liv og en senere debut av aldersrelaterte sykdommer.

– Tar jeg din venn på 70 år med på en gåtur vil blodtrykket gå opp under gåturen. Det første døgnet etter at du har hatt en slik fysisk aktivitet er blodtrykket lavere enn ellers. Ved å være i aktivitet hver dag vil man i løpet av 4 til 6 måneder få et stabilt redusert blodtrykk. Mange kan bruke mindre medisiner, og noen kan slutte helt, sier han. Men den blodtrykkssenkende effekten forsvinner etter 10-12 dagers inaktivitet

Rimelig aktivitet
Mange føler seg mye bedre eller går ned i vekt etter det han omtaler som «rimelig fysisk aktivitet».

– Hva er rimelig fysisk aktivitet?

– Det handler om intensitet. Intensitet er avhengig av hvilket utgangspunkt du har, så om du går eller løper 45-60 minutter om dagen, og intensiteten er fra 50-80 prosent av hva du orker, ser det ut til å være optimalt. Blir man andpusten er det greit, går man i en bakke og det er tungt å snakke, er det også greit.

– Like bra som å gå den lange turen er det å være i intens aktivitet 10-15 min. flere ganger om dagen. Ved høyt blodtrykk har det også vist seg at systematisk styrketrening som øker muskelvolumet også reduserer blodtrykket.

Følg opp råd
For å komme i gang er det viktig med rådgiving og å følge opp rådene.

– Dette gjelder også fastleger og allmennleger. Du kan ikke bare si at pasienten har høyt blodtrykk og må trene, men følge opp med nye samtaler og spørre hvordan treningen føles, om belastningen oppleves som riktig, og om det gjør godt.

Endsjøs inntrykk er at det er veldig varierende i hvilken grad legene faktisk følger opp sine pasienter godt nok. Noe handler om hvor mange pasienter legen har, noe om legens egne interesser. Endsjø er helt overbevist om at en lege som selv trener oftere vil følge opp sine pasienter som trener, og få flere til å trene.

– Legen må ikke definere hvordan pasienten skal trene. Hvis jeg som lege sier at du skal gjøre dét og dét, og du ikke vil, faller rådene på steingrunn. Du må i samtalen finne frem til noe pasienten har lyst til å gjøre.

Til slutt poengterer han at:

– Selv om du trener og har en aktiv livsstil, kan ingen love deg et langt liv, om enn sannsynligheten øker. Det vi kan love er at du kan være aktiv og ha det bedre den tiden du lever. Tross alt er den viktigste enkeltfaktoren som betyr noe for et langt liv flaks.

Del gjerne!

Legg inn en kommentar