Sykdom er ikke en vare Fra foreningenLederen Er kjøp og salg av varer en god tilnærming for å bedre helsetjenesten, spør Kristin H. Hovland, leder i Oslo legeforening. Hun er kritisk til kampanjen #syktvelkommen. Les
Kompetanse og lederansvar i bydelene Fra foreningenLederen LEDEREN Det er betydelige forskjeller på helsetilstanden i befolkningen i de forskjellige bydelene i Oslo. Sykdomspanoramaet er forskjellig – ikke minst uttrykt som livsstilsykdommer. Det er opp til ti års forskjell i forventet levealder. Les
Et stort skritt for OUS – et lite skritt for fastleger og avtalespesialister Fra foreningenLederen 1. oktober innførte Oslo universitetssykehus nytt datasystem, DIPS. Det skal etter sigende ha gått riktig så bra. På sykehuset opplever legene at systemet medfører at de må bruke mer tid til registrering. Det skjer delvis fordi det er flere obligatoriske felt i skjermbildet og fordi merkantilt personell har redusert tilgang. Dette stjeler tid fra […] Les
Frisk – eller bare ikke undersøkt godt nok? Fra foreningenLederen Om du tror du er frisk, er du kanskje bare ikke undersøkt godt nok, skriver Svein Aarseth. Lederen i Oslo legeforening vil bekjempe unødvendige undersøkelser og gjenreise tilliten til legers kliniske skjønn. Les
Spiller Oslo universitetssykehus i eliteserien? Lederen Adecco er et kommersielt selskap som forventer overskudd på sin drift. I disse dager er det tre år siden selskapet mistet oppdraget med å drifte blant annet Midtåsenhjemmet i Oslo. Kommunen overtok selv driften. Bakgrunnen var mange og alvorlige brudd på arbeidsmiljøloven. Les
Fremtiden er nå! Lederen Vi står i en brytningstid der ny kunnskap og teknologi utfordrer tilvante måter å løse oppgaver på. Det skjer også en internasjonalisering der vi i mindre grad blir i stand til å styre gjennom nasjonal lovgivning. Les
Helseregister-makten bør ligge i Stortinget Lederen I disse dager er forslag til to nye lover ute på høring: Pasientjournalloven og Helseregisterloven. Noe nytt er at det åpnes for overføring av journalopplysninger mellom virksomheter og nivåer. Intensjonen er selvfølgelig at nødvendig informasjon skal være tilgjengelig der det trengs. Les